Tips

Van scriptie tot écht boek laten drukken: zo ontwerp je een goede cover

Stel: je hebt een waanzinnige scriptie geschreven na je afstudeerstage. Je cijfer was torenhoog, de reacties waren lovend en iedereen zegt dat je iets met het verhaal moet doen. Heb je er al eens over nagedacht om er een écht boek van te maken en deze uit te geven? Hoe gaaf zou dat zijn, je eigen werk op bijvoorbeeld Bol.com! 

Naast het schrijven van een ijzersterk verhaal komen er nog een aantal andere zaken om de hoek kijken bij een eigen boek laten drukken. Denk aan de papiersoort, het binnenwerk, de lettertypes, de illustraties en natuurlijk de cover. Dat laatste is misschien wel het belangrijkste onderdeel om over na te denken. Je hebt immers geen tweede kans om een eerste indruk te maken! Met een onweerstaanbare kaft haal je de lezer over om jouw boek te kopen. Benieuwd hoe je dat voor elkaar krijgt? Wij geven je vijf tips!

1: De kaft is het visitekaartje

Het is logisch dat je van de kaft een sprankelend pareltje wil maken, maar onthoud goed dat jouw boek om het verhaal zélf draait en niet om de buitenkant. Maak daarom van de cover geen opzichzelfstaand verhaal. De kaft moet juist het visitekaartje zijn dat de mensen uitnodigt om het boek open te slaan. De inhoud is koning en de kaft het paleis.

2: Ken je lezer bij een boek laten drukken

Als het goed is heb je je, al voordat je begon met schrijven, verdiept in wie je doelgroep is. Zorg dat het ontwerp van je boek naadloos bij de verwachtingen van je lezers aansluit. Is je boek bedoeld voor autoliefhebbers? Dan ligt de kleur roze niet voor de hand maar kies je voor donkere, blauwe tinten. En schrijf je een boek voor kinderen? Dan ga je voor een vrolijke, kleurrijke kaft en niet voor duistere, dreigende kleuren. De cover moet een weerspiegeling zijn van de sfeer van het verhaal en passen bij jouw doelgroep.

3: Boek laten drukken: kijk naar andere covers

Boek laten drukken: kijk naar andere covers

Wil je jouw boek laten drukken, kijk dan eens naar boekomslagen van andere auteurs binnen hetzelfde genre. Elk genre heeft zijn eigen uitstraling en vertelt potentiële lezers wat zij kunnen verwachten. Wat valt je op? Wat trekt je aan? Haal hier inspiratie uit voor jouw cover. Probeer andere boeken niet na te doen, maar zorg er wel voor dat die van jou er mooi tussen past.

4: Ontwerp de cover in postzegelformaat

Boeken worden tegenwoordig voornamelijk via internet verkocht en gekocht. Lezers zien online vaak niet de volledige omslag maar alleen de thumbnail in postzegelformaat. Het is daarom belangrijk dat zelfs in dit kleine formaat je cover van het scherm afspat. De titel moet in ieder geval goed leesbaar zijn en het moet duidelijk zijn wat de lezer kan verwachten van jouw boek. Breng de juiste sfeer over met beeld- en kleurgebruik en kies duidelijke lettertypes.

5: Boek laten drukken? Stap naar professionals 

Het is leuk om zelf vooronderzoek te doen en wat ideeën te genereren, maar we raden aan om het definitieve ontwerp van je cover door een professioneel bedrijf te laten maken. Zij hebben de kennis en vaardigheden in huis om een kwalitatieve omslag te realiseren. Een professionele omslag geeft de lezer het vertrouwen dat het verhaal zelf ook top is en dat ze een goed product kopen. Naast dat de specialisten van zo’n bedrijf de cover kunnen ontwerpen, kunnen ze vaak ook volledige ondersteuning bieden bij het design, de opmaak van het binnenwerk en de productie van jouw boek. En indien gewenst kunnen ze jouw boek uitgeven en online bestelbaar maken! 

Tijd voor een boek laten drukken

Kortom: wil jij van jouw scriptie een fantastisch boekwerk maken? Zorg dan voor een professionele cover die leesbaar is in postzegelformaat en die voldoet aan de verwachtingen van de lezer. Ga niet zelf pielen, maar doe een kleine investering en werk samen met een ervaren bedrijf. Zij helpen je niet alleen bij jouw boek laten drukken, maar kunnen ‘m ook daadwerkelijk online voor de verkoop aanbieden.

Related Articles

Back to top button